Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Manila: Brak slotów, więc zakaz operacji turbośmigłowcami

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
29-01-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Manila: Brak slotów, więc zakaz operacji turbośmigłowcami
fot. Gary Todd, CC0 1.0, Flickr
Lotnisko w Manili zmaga się z niedoborem slotów, więc aby zyskać dodatkową przepustowość władze podjęły decyzję o nałożeniu zakazu realizacji pasażerskich operacji za pomocą turbośmigłowych samolotów. Przenoszenie lotów do m.in. portu w Angeles rozpocznie się 30 marca. Ostatnie turbośmigłowce odlecą z filipińskiej stolicy 26 października.

Manilski port lotniczy im. Ninoy Aquino w 2024 roku obsłużył 50,3 mln pasażerów, o 11 proc. więcej niż rok wcześniej, z czego 23,4 mln (14-proc. wzrost rok do roku) podróżnych odprawiono w ruchu międzynarodowym. Ubiegłoroczny wynik pasażersko-operacyjny jest lepszy niż stołeczne lotnisko na Filipinach odnotowało w roku 2019, który był najlepszym w historii dla branży lotniczej. Wtedy Manila obsłużyła 47,9 mln pasażerów.

Zatłoczenie operacyjne

To filipińskie lotnisko jest niezwykle zatłoczone – port zmaga się, tak jak Lotnisko Chopina, z niedoborem slotów, więc zarządca lotniczej infrastruktury we współpracy z władzami centralnymi i koordynatorem slotów podjęli decyzję o nałożenia ograniczenia operacyjnego na manilskie lotnisko: od 27 października br. nie będą możliwe operacje pasażerskie realizowane za pomocą samolotów o napędzie turbośmigłowym.

Proces przenoszenia lotów na drugorzędne lotnisko Clark w Angeles, które oddalone jest od centrum filipińskiej stolicy o prawie 100 kilometrów, rozpocznie się 30 marca, wraz ze startem letniego sezonu lotniczego na północnej półkuli. Komitet Koordynujący Sloty w Manili (MSCC) chce, aby proces zakończył się do 26 października. W perspektywie krótkoterminowej decyzja dotyczy wyłącznie przewoźników posiadających flotę turbośmigłową składającą się z sześciu lub więcej samolotów. Mniejsi operatorzy w Manili, tacy jak Alphaland Aviation, AirSWIFT, Island Aviation i Sunlight Air będą mogli operować z portu im. Ninoy Aquino do 2026 roku.

Decyzja o nałożeniu operacyjnego zakazu uderzy w dwóch głównych graczy na manilskim rynku lotniczym, a więc Philippine Airlines, a konkretnie w ich regionalne spółki-córki: PAL Express i Cebgo, króre muszą zrezygnować z lotów samolotami turbośmigłowymi do końca lata br. Na „dzień dobry” z Manili do Angeles przeniesione zostanie 30 proc. operacji.

Wyłączenie ustawowe

Linie PAL Express obsługują loty DHC-8-Q400 z Manili do 12 lokalizacji na Filipinach, w tym wiele wysp, takich jak m.in. popularne ostatnio Siargao. Regionalna odnoga Cebu Pacific oferuje regularne rejsy, obsługiwane przez ATR-y 72-500 i 72-600, do ośmiu destynacji. Linie wskazują, że 30 marca loty z Manili do Masbate i Del Carmen (Siargao) zostaną przeniesione do Clark, podczas gdy operacje do Surigao zostaną zawieszone. Narodowy przewoźnik nie sprecyzował jeszcze, które loty zostaną przeniesione do Clark, a które zostaną permanentnie anulowane.

Nowy prawo nie wiąże na razie lotnictwa ogólne ani samolotów prywatnych, którym przydziela się około dwóch par slotów na godzinę, lecz koordynator slotów chciałby, aby w Manili nie mogły operować także biznesowe odrzutowce, lecz Komitet Koordynujący Sloty spotyka się ze sprzeciwem ze strony polityków, którzy należą do największych prywatnych użytkowników samolotów na lotnisku Ninoy Aquino. Z raportu filipińskich mediów wynika, że prawdopodobny jest kompromis w sprawie jednej pary slotów na godzinę, lecz zmiana ta może nastąpić dopiero po wyborach powszechnych zaplanowanych na maj tego roku.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Etihad wyleasingował parę slotów na Heathrow

Infrastruktura i lotniska

Etihad wyleasingował parę slotów na Heathrow

Mateusz Kieruzal 17 stycznia 2025

Lotnisko Chopina ogranicza tempo rozwoju LOT

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko Chopina ogranicza tempo rozwoju LOT

Mateusz Kieruzal 25 listopada 2024

Lotnisko Chopina: Ciężkie lato. Przyznano tylko 67 proc. wnioskowanych slotów

Infrastruktura i lotniska

PPL: SkyAlps nie uruchomi lotów w Dolomity

Pasażer i linie lotnicze

PPL: SkyAlps nie uruchomi lotów w Dolomity

Mateusz Kieruzal 09 października 2024

SkyAlps ze slotami na Lotnisku Chopina

Pasażer i linie lotnicze

SkyAlps ze slotami na Lotnisku Chopina

Mateusz Kieruzal 08 października 2024

Zobacz również:

Etihad wyleasingował parę slotów na Heathrow

Infrastruktura i lotniska

Etihad wyleasingował parę slotów na Heathrow

Mateusz Kieruzal 17 stycznia 2025

Lotnisko Chopina ogranicza tempo rozwoju LOT

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko Chopina ogranicza tempo rozwoju LOT

Mateusz Kieruzal 25 listopada 2024

Lotnisko Chopina: Ciężkie lato. Przyznano tylko 67 proc. wnioskowanych slotów

Infrastruktura i lotniska

PPL: SkyAlps nie uruchomi lotów w Dolomity

Pasażer i linie lotnicze

PPL: SkyAlps nie uruchomi lotów w Dolomity

Mateusz Kieruzal 09 października 2024

SkyAlps ze slotami na Lotnisku Chopina

Pasażer i linie lotnicze

SkyAlps ze slotami na Lotnisku Chopina

Mateusz Kieruzal 08 października 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5